Je to prvá dohoda z balíka "Fit for 55" a jasný signál pred konferenciou
OSN o zmene klímy COP27, že EÚ to myslí vážne s prijatím konkrétnych
zákonov na dosiahnutie ambicióznejších cieľov v oblasti boja proti
zmenám klímy.
Parlament presadil metodiku hodnotenia a vykazovania údajov o emisiách
CO2 počas celého životného cyklu automobilov a dodávok predávaných na
trhu EÚ. Komisia predloží túto metodiku do roku 2025.
Komisia do konca roku 2025 a potom každé dva roky zverejní správu s
cieľom zhodnotiť pokrok smerom k cestnej mobilite s nulovými emisiami.
Správa sa bude týkať vplyvu na spotrebiteľov a zamestnanosť, pokroku v
oblasti energetickej účinnosti a cenovej dostupnosti vozidiel s nulovými
a nízkymi emisiami, ako aj informácií o trhu s ojazdenými vozidlami.
Exekutíva EÚ bude zároveň monitorovať a každoročne podávať správy o
rozdieloch medzi limitnými hodnotami emisií a údajmi o spotrebe paliva a
energie s cieľom upraviť priemerné špecifické emisie CO2 výrobcu od
roku 2030.
V rámci dohody by sa existujúce financovanie EÚ malo nasmerovať na
prechod na vozidlá s nulovými emisiami a súvisiace technológie, a to
najmä do malých a stredných podnikov v rámci automobilového
dodávateľského reťazca a zraniteľných regiónov a komunít.
Ďalšie opatrenia uvedené v nariadení predvídajú, že stimulačný
mechanizmus pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami sa reviduje s
vyššou referenčnou hodnotou, aby sa zabezpečilo, že bude v súlade so
súčasnými trendmi predaja a prinesie na európsky trh cenovo dostupné
autá s nulovými emisiami. Platí tiež, že výrobcom zodpovedným za malé
objemy výroby v kalendárnom roku (1000 až 10.000 nových áut alebo 1000
až 22.000 nových dodávok) môže byť udelená výnimka do konca roku 2035. A
existujúce pravidlá označovania spotreby paliva a emisií CO2 pre autá
by sa mali zrevidovať do konca roka 2024.
Spravodajca EP pre túto oblasť, holandský europoslanec Jan Huitema
uviedol, že stanovenými cieľmi EÚ vytvára jasný právny rámec pre
automobilový priemysel a stimuluje inovácie a investície pre výrobcov
automobilov a spresnil, že nákup a jazda na autách s nulovými emisiami
bude pre spotrebiteľov lacnejšia. Dohoda s Radou EÚ je podľa neho
kľúčová na dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050 a na cenovo
dostupnejšiu a čistú mobilitu.